Search

פרשת המימד החמישי: ההכרעות שתצטרך לקבל המשטרה - ישראל היום

פרשת המימד החמישי: ההכרעות שתצטרך לקבל המשטרה - ישראל היום

הודעת הפרקליטות אתמול (חמישי) בעניין פתיחת חקירה פלילית בפרשת המימד החמישי עוד לפני הבחירות הכניסה את המערכת הפוליטית לסחרור. כיצד החלה בעצם הפרשה ומה תצטרך המשטרה לבדוק?

במרץ אשתקד פרסם מבקר המדינה דו"ח שבדק את הליכי הרכש המשטרתי. לפי הדו"ח, המפכ"ל היוצא רוני אלשיך קידם התקשרות ללא עריכת מכרז עם חברת "הממד החמישי" שבראשה עמדו יו"ר מפלגת כחול-לבן בני גנץ ורם בן ברק המשנה לראש המוסד לשעבר, שמתמודד ברשימה מטעם "יש עתיד".

"הממד החמישי" הייתה חברת סייבר שפיתחה מערכות בינה מלאכותית לעיבוד נתונים בתחום המודיעין ונסגרה בדצמבר 2018. על פי המבקר, לאחר שמידת התאמתה של מערכת הסייבר למשטרה נבדק, החליפה המשטרה עם החברה טיוטות חוזה שעסקו ברכש המערכת בשווי כולל של כ-50 מיליון שקלים, זאת בניגוד לתקנות חובת המכרזים ומבלי לתת לחברות טכנולוגיה נוספות להתחרות בפרויקט. 

על פי המבקר, באוגוסט 2016 קיים אלשיך דיון בנושא בהשתתפות נציגי בכירים מהחברה שבו נידונו בין היתר גם מסלול ההתקשרות עם החברה. כן קובע המבקר כי באוקטובר 2016 סיווגה ואישרה ועדת המכרזים את ההתקשרות לביצוע פיילוט בסכום של ארבעה מיליון שקלים בפטור מבצעי בטענה שמדובר ברכש מבצעי, שעריכת מכרז לגביו עלול לפגוע בשיטות העבודה של המשטרה ויכולותיה המבצעיות.

עוד נטען כי במחצית השנייה של 2017 בוצע הפיילוט במשטרה ולצורך ביצועו רכשה המשטרה חומרה בסך 1.5 מיליון שקלים. המבקר מאשים את מנהל הטכנולוגיות במשטרה באי אמירת אמת בכתיבת חוות דעת על החברה. בחוות הדעת שהוצגה לוועדת המכרזים נכתב שהחברה קיימת ארבע שנים ויש לה כחמישה לקוחות, גופים ביטחוניים. לגבי המוצר נכתב שהוא" קיים על המדף מזה שנה וחצי".

אולם המבקר קובע כי חוות הדעת נכתבה על סמך נתונים שמסרה החברה למשטרה. על פי המבקר, בנובמבר 2017 הורה השר לביטחון פנים לבצע בדיקה מעמיקה בנושא ובדו"ח שפרסם המדען הראשי במשרדו עלה כי החברה נוסדה שלש שנים לפני כן ולא ביצעה מכירות או התקנה טרם ההתקשרות עם המשטרה. "התשתית העובדתית שהציג מנהל הטכנולוגיות לוועדת המכרזים בעת קבלת החלטתה לבצע רכש בפטור בשווי ארבעה מיליוני שקלים מהחברה ולפיה יש לה לקוחות שהם גופים ביטחוניים וכי החברה קיימת 4 שנים – אינה נכונה", אמר המבקר. 

לטענתו, העובדות לפיהן שום גוף לא רכש את המערכת מהחברה וממילא אין לה חמישה לקוחות המוגדרים גופים ביטחוניים – הן עובדות משמעותיות לצורך קבלת החלטה בענין ביצוע רכש בפטור ממכרז. בספטמבר 2017 לאחר שלדעת המשטרה הפיילוט הסתיים בהצלחה - הורה המפכ"ל לשעבר אלשיך לקדם את הרכש מהחברה, אולם הדבר נבלם על ידי האוצר. את החקירה בענין הממד החמישי תנהל היחידה לחקירות הונאה בלהב 433. 

Let's block ads! (Why?)



2020-02-21 10:50:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzM1NDc10gEA?oc=5
CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzM1NDc10gEA

Bagikan Berita Ini

0 Response to "פרשת המימד החמישי: ההכרעות שתצטרך לקבל המשטרה - ישראל היום"

Post a Comment

Powered by Blogger.