Search

הכרעה או בחירות נוספות? כל התרחישים האפשריים, רגע לפני פתיחת הקלפיות - ישראל היום

הכרעה או בחירות נוספות? כל התרחישים האפשריים, רגע לפני פתיחת הקלפיות - ישראל היום

בחירות רביעיות, הכרעה של גוש הימין, ממשלת מיעוט או מרד בליכוד נגד נתניהו, אלה חלק מהתרחישים האפשריים רגע לפני פתיחת הקלפיות לבחירות לכנסת ה-23.  

ניצחון גוש הימין: הליכוד, ש"ס, ימינה ויהדות התורה. בפעם הקודמת מנתה קבוצה זו 55 מנדטים, אולם בפעם לפניה (בחירות 2019 א') הצליחו יחד עם כולנו להגיע ל-60 מנדטים. המשימה שנטל על עצמו ראש הממשלה בנימין נתניהו תגיע הערב לרגע המבחן כאשר יתברר אם מאמציו בשבועות האחרונים נשאו פרי או לא. במקרה של 61 מנדטים למפלגות גוש הימין יחד (החלוקה הפנימית פחות רלוונטית לעניין זה), יקים נתניהו ממשלה ובשלב מאוחר יותר ינסה להרחיב את המבנה הקואליציוני בחודשים הבאים. במקרה כזה יהיה בני גנץ יו"ר האופוזיציה ויהיה חייב לנסות בכל כוחו לשמור על שלמות מפלגתו בעוד שבליכוד ינסו לנגוס בכחול לבן ולגייס ח"כים לשורות הממשלה.
יגיעו ל-61 מנדטים? נתניהו, בנט ודרעי // צילום: אורן בן חקון
היעדר הכרעה בין הגושים: חוסר הכרעה בין הגושים שמוביל לבחירות נוספות. זהו התרחיש המדובר ביותר והצפוי ביותר במערכת בחירות זו. על פי תוצאות האמת של שני הסיבובים הקודמים, וכמו תוצאות הסקרים במהלך השנה החולפת, אין לאף גוש 61 מנדטים להקמת ממשלה. בשל כך, ובשל הערכה כי הצדדים גם הפעם עשויים להתחפר בעמדותיהם ולא להסכים לשבת זה עם זה בממשלת אחדות - אנו צפויים בנסיבות אלה להגיע למערכת בחירות בסיבוב נוסף, רביעי במספר, ברציפות.
ממשלת מיעוט בראשות כחול לבן: בפעם הקודמת סירבו אביגדור ליברמן וסיעת ישראל ביתנו, כמו גם ח"כים בודדים בסיעת כחול לבן, להקים ממשלת מיעוט הנשענת על הרשימה המשותפת. אולם אין זה אומר, ולמרות ההבטחות הנשנות, שלא זה מה שכן יקרה הפעם. אמנם גם יו"ר כחול לבן בני גנץ וגם יו"ר ישראל ביתנו ליברמן התחייבו שלא יתנו יד להקמת ממשלה בתמיכת או בהימנעות הח"כים הערבים, אולם גורמים אחרים בגוש השמאל, ובהם גורמים בכחול לבן, לא שוללים זאת. רק לאחרונה אמר יו"ר העבודה-גשר-מרצ, ח"כ עמיר פרץ, כי קואליציה של כחול לבן, העבודה-גשר ומרצ ותמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת וליברמן היא דבר שבהחלט נמצא על הפרק. 
עמיר פרץ ואביגדור ליברמן // צילום: אורן בן חקון

ממשלת ליכוד בשיתוף עריקים מגוש השמאל: זה אמנם תרחיש דחוק ביותר, אולם אין להסיר אותו לחלוטין מהשולחן. אם נתניהו משיג 60 מנדטים ומטה עבור גוש הימין, בטרם יחזיר את המנדט שיקבל להרכיב ממשלה, ינסה ראש הממשלה לגייס כמה ח"כים משורות כחול לבן או ישראל ביתנו, על מנת להרכיב ממשלה בכל זאת באמצעותם.

במערכת בחירות 2019 א' ניסה נתניהו ביום האחרון לגייס את מפלגת העבודה בראשות אבי גבאי לקואליציה בראשותו, אבל גבאי החליט ברגע האחרון לא להיכנס לממשלה והכנסת פוזרה. נתניהו ינסה גם הפעם, במקרה של חוסר הכרעה, לגייס ח"כים באופן דומה. עם זאת, החוק מקשה על פרישה ממפלגה ומהלך כזה גורר סנקציות על אותו ח"כ שפרש כמו למשל שלילת האפשרות שיתמודד בכנסת שלאחר מכן ברשימה קיימת. דבר זה עשוי להרתיע ח"כים מלפרוש מכחול לבן או ישראל ביתנו ולעבור לקואליציה. 

גוש הימין מתפרק: גם פה מדובר בתרחיש דחוק למדי אולם גם אותו אין להסיר מהשולחן. במקרה של חוסר הכרעה, ינסה גנץ לפרק את גוש הימין, משימה שבה נכשל בפעם הקודמת, ולצרף את אחת הסיעות החרדיות או את סיעת ימינה לקואליציה בראשותו.

הערכה היא כי תרחיש כזה יהיה אפשרי, אם בכלל, רק במקרה שגוש הימין ינחל מפלה בלתי צפויה וירד ממספר המנדטים הנוכחי. בפעם הקודמת סיכל נתניהו מעבר של הימין החדש באמצעות מינויו של נפתלי בנט לשר הביטחון. הערכה היא כי כעת, גוש הימין עוד מהודק יותר ומגובש יותר מהפעם הקודמת, כך שמשימת הפירוק תהפוך בפעם הזאת למשימה קשה בהרבה. 

מרד בליכוד: תרחיש נוסף באותו כיוון הוא חבירה של גורמים מהליכוד לממשלה של כחול לבן. בני גנץ מכריז כי זו האופציה המועדפת עליו בנתונים הקיימים - ממשלה של כחול לבן וליכוד ללא נתניהו, אולם נראה כי כמו גוש הימין, כך גם הליכוד מגובש יותר מאשר בפעם הקודמת. זאת בעקבות הפריימריז לראשות המפלגה, שבהם ניצח נתניהו ברוב גדול.

Let's block ads! (Why?)



2020-03-01 19:43:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzM3OTg30gEA?oc=5
CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzM3OTg30gEA

Bagikan Berita Ini

0 Response to "הכרעה או בחירות נוספות? כל התרחישים האפשריים, רגע לפני פתיחת הקלפיות - ישראל היום"

Post a Comment

Powered by Blogger.