Search

מומחים: אנחנו בימים קריטיים שיעידו על כיוון התפתחות המגיפה בישראל - הארץ

מומחים: אנחנו בימים קריטיים שיעידו על כיוון התפתחות המגיפה בישראל - הארץ

היממה האחרונה מסתמנת כנקודת מפנה במאבק בהתפשטות הקורונה בישראל, בה בין היתר נרשם מקרה המוות הראשון והצוותים הרפואיים ממשיכים לטפל ב-11 חולים במצב קשה, בהם שני גברים בני 45 ו-57. מומחים ציינו כבר באמצע השבוע כי מדובר בימים קריטיים שמהווים תקופת מבחן לצעדי המניעה שנקטה הממשלה, ושיאפשרו להבין מה מצב התפשטות הנגיף בישראל. 

אחד הקשיים איתם מתמודדים הצוותים הרפואיים הוא מחסור במטושים, מקלונים לנטילת דגימות שהכרחיים כדי לבצע בדיקות לגילוי הנגיף. העולם כולו מתקשה להתמודד עם הצורך הגובר בבדיקות, אך נראה כי בישראל משרד הבריאות לא נערך בזמן עם כמות מספקת של מטושים, כך שהמחסור מורגש במיוחד. כך, מגן דוד אדום תכנן להפעיל שישה מתחמי "הבדק וסע" ברחבי הארץ, כדי לערוך אלפי בדיקות ביום בסרט נע, אך הם לא נפתחים בגלל מחסור במטושים. מועד הפתיחה של המתחמים לא ידוע. 

מחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית החולים איכילוב, שלשום. 11 חולי קורונה מוגדרים במצב קשה

מחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית החולים איכילוב, שלשום. 11 חולי קורונה מוגדרים במצב קשהצילום: מגד גוזני

עד כה, מספר הבדיקות המירבי היה ביום חמישי: כ-2,200 בדיקות. ביממה האחרונה בוצעו כ-1,600 בדיקות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר השבוע כי משרד הבריאות יגדיל את מספר הבדיקות כך שיבוצעו כ-3,000 ביום. שר הביטחון, נפתלי בנט, כתב השבוע בפייסבוק כי יש להגיע לרף של כ-30 אלף בדיקות ביום. 

ואולם, מרבית המעבדות שמבצעות בדיקות לגילוי קורונה ברחבי הארץ פועלות בסוף השבוע במתכונת מצומצמת וחלקן לא פועלות כלל, בגלל שמשרדי האוצר והבריאות לא אישרו לעבוד במתכונת חירום - כך טוענים בהסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות. במשרד הבריאות מכחישים את הטענות ואומרים כי "אין צמצום בפעילות המעבדות". 

חיטוי תחנת אוטובוס בכפר חב"ד, השבוע

חיטוי תחנת אוטובוס בכפר חב"ד, השבועצילום: גיל כהן מגן

מערך הבדיקות של משרד הבריאות לגילוי הנגיף כולל בשלב זה 21 מעבדות של בתי וקופות חולים. אולם, לדברי יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות, אסתר אדמון, משרד הבריאות לא אישר את פעולתן של חלק מהמעבדות בסוף השבוע - אז הן נסגרו. כך, למשל, המעבדה הראשית במחוז חיפה, שמסוגלת לערוך 330 בדיקות קורונה ביום, "ממתינה מאז יום רביעי לאישור משרד הבריאות לפעול בשישי ובשבת". כיוון שהאישור לא התקבל, "המעבדה לא עבדה אתמול (שישי) ולא מתוכננת לעבוד היום". מעבדה של קופת חולים מאוחדת, הוסיפה אדמון, עבדה ביום שישי אך לא תעבוד היום.

"בעת הזו חייבות המעבדות לעבוד 7/24", אמרה אדמון. "האוצר חייב לאשר מתכונת חירום ולנתב עובדים לסיוע במשמרות ממעבדות שונות". אולם לדבריה, מרבית המעבדות בארץ פועלות בסוף השבוע עד שעות אחר הצהריים בלבד. "מעבדות בתי החולים עובדות במתכונת רגילה, והן משרתות גם את צרכי בתי החולים בבדיקות רגילות", הסבירה. "למשל, המעבדה המרכזית בעתידים עבדה ביום שישי ותעבוד גם היום עד השעה 17:00, וחלק ניכר מהמעבדות יעבדו היום עד השעה 16:00". הסיבה לכך, אמרו בהסתדרות, היא שמשרד האוצר טרם אישר את תגמול העובדים במתכונת חירום.

בתגובה לדברים מסר משרד הבריאות כי "אין צמצום בפעילות המעבדות והן תמשכנה לפעול במתכונת חירום 24/7".

אתמול מת במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים אדם בן 88 שנדבק בקורונה, והוא הראשון בישראל שמת מהמחלה. ממשרד הבריאות נמסר כי הוא סבל ממחלות רקע רבות והגיע לפני כשבוע לבית החולים במצב קשה מאוד. עוד נמסר כי במהלך השבוע הוא עבר אירוע לבבי, ולאחר מכן חלה הידרדרות במצבו.

תגיות:

Let's block ads! (Why?)



2020-03-21 06:00:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LmhhYXJldHouY28uaWwvaGVhbHRoL2Nvcm9uYS8xLjg2OTU4MzTSATVodHRwczovL3d3dy5oYWFyZXR6LmNvLmlsL2FtcC9oZWFsdGgvY29yb25hLzEuODY5NTgzNA?oc=5
CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LmhhYXJldHouY28uaWwvaGVhbHRoL2Nvcm9uYS8xLjg2OTU4MzTSATVodHRwczovL3d3dy5oYWFyZXR6LmNvLmlsL2FtcC9oZWFsdGgvY29yb25hLzEuODY5NTgzNA

Bagikan Berita Ini

0 Response to "מומחים: אנחנו בימים קריטיים שיעידו על כיוון התפתחות המגיפה בישראל - הארץ"

Post a Comment

Powered by Blogger.