Search

חייל לצד כל שוטר ואלף כלי רכב להעברת חולים: תכנית צה"ל ליום שבו יוטל סגר כללי - וואלה!

חייל לצד כל שוטר ואלף כלי רכב להעברת חולים: תכנית צה"ל ליום שבו יוטל סגר כללי - וואלה!

חייל לצד כל שוטר ואלף כלי רכב להעברת חולי קורונה: תכנית צה"ל ליום שבו יוטל סגר כללי
צילום: הגר נינו, בית החולים הלל יפה, ועד עובדי נמל חיפה עריכה: עמית שמחה

אגף המבצעים במטה הכללי של צה"ל, בפיקודו של האלוף אהרון חליוה, אישר בתיאום עם המשטרה ומול הרמטכ"ל, אביב כוכבי, תכנית להטלת סגר בתרחיש קיצוני על כל מדינת ישראל. תכלית התכנית היא סיוע למשטרה באכיפת סגר, ומתן סיוע בדמות של כאלף כלי רכב לפיקוד העורף. זאת, בכפוף להחלטה העתידית לסגור את התחבורה הציבורית לחלוטין. עד כה גויסו כאלף חיילי מילואים, אך כבר עכשיו יש לצה"ל אישור לגייס 5,000 חיילי מילואים, במידת הצורך.

הסיוע של צה"ל למגזר האזרחי, אם יידרשו לכך במתאר קיצוני, יהיה בעזרת ניוד עובדים חיוניים ותמיכה ברשויות המקומיות במשימות השונות. למשל, סיוע במזון ובתרופות לאוכלוסיות הקשישים ובעלי המוגבלויות. לפי תכניות הצבא, יידרש צה"ל לסייע בכוח אדם למשטרה, ולצד כל שוטר יפעל חייל. בכך, יוכפל מספר השוטרים בשטח שאוכפים סדר ציבורי. צה"ל העביר מסר למשטרה, לפיו לא היה רוצה לראות חיילים אוכפים סדר ציבורי ונדרשים לעכב אזרחים אלא לבצע משימות אחרות.

אם תתקבל התראה מודיעינית על אירועים בגבולות המדינה, וצה"ל ייאלץ לתגבר זירות שונות, תקבל משטרת ישראל פחות כוחות של חיילים סדירים. בשלב זה אין כל כוונה לגייס במגוון התרחישים השונים את חיילי המילואים למשימות הסיוע למשטרה, אלא להתבסס על כוחות הסדיר בלבד אם יידרש.

האתגר השני של צה"ל בימים אלו הוא הגיוס הגדול של יחידות קרביות שיתחיל מחר (ראשון). הנחת העבודה של גורמי חיל הרפואה היא שיגיעו בני נוער נושאי נגיף הקורונה מהבית מבלי שהם בעצמם יודעים שהם נושאים את הנגיף. לשם כך יתקיימו בדיקות קפדניות כבר בשלב הקליטה והמיון בחמישה מוקדים שונים אליהם יגיעו המתגייסים הטריים, בהם גם הבקו"ם, ושרשרת החיול תתקיים בשונה מהשגרה. חייל שיימצא כבעל תסמינים יועבר לבידוד מהאחרים ויבוצעו בו בדיקות.

לשם כך, הקים צה"ל בשיתוף האגודה למען החייל שני אתרים: כפר הנופש אולגה עבר הסבה לאתר חיילים בבידוד וכפר הנופש באשקלון ובו 240 מיטות קיבל את הכינוי "כפר המחלימים" והוא החל לקלוט חיילים נושאי נגיף קורונה. בצה"ל כבר ערוכים לפתוח מתקנים נוספים לבידוד ולטיפול נשאי הנגיף.

החשש הגדול ביותר בצה"ל הוא מהדבקת מסגרות שלמות כמו גדוד, טייסת או ספינת טילים, אך יחד עם זאת מבהירים גורמי הרפואה כי חלילה תפרוץ מלחמה או מצב חירום מורכב מאוד יידעו הלוחמים להילחם גם כשהם נושאים את הנגיף.

אתגר לא פחות גדול היא שגרת היום בצה"ל. ולשם כבר מדי יום מעביר ראש אגף המבצעים במטכ"ל חליוה פקודות מסודרות ומעודכנות בנושא. כולל אופן ניהול המשימות, יצירת משמרות כדי למנוע הדבקה המונית ואף אופן פעילות חדרי האוכל (אכילה בעמידה/משמרות או אדם בכל שולחן) וניוד כמות גדולה של חיילים ממקום למקום עם עד 30 חיילים באוטובוס. הרמטכ"ל הנחה את מבקר צה"ל לבצע ביקורות ביחידות השונות בנושא ולהציג תמונת מצב של אכיפת ההנחיות לפורום המטכ"ל שמקיים דיונים בשיחות ועידה בווידאו.

עוד הוחלט שבנוסף ל-40 אלף הערכות אישיות שתפיץ האגודה למען החייל בימים הקרובים בפיקודים המרחביים בזרועות ובחילות השונים ייצא הצבא לרכש מוצרי היגיינה והלבשה תחתונה לחיילים שיישארו לאורך 30 יום ויותר בבסיסים.

האתגר הבא הוא שימור גרף האימונים. למעט מקרים חריגים ביותר בוטלו אימוני המילואים והיחידות הסדירות מנהלות את התהליך תחת בהגבלות ברורות. אגף המבצעים בצה"ל מנהל כבר עכשיו תכנון חדש לגרף האימונים שאמור להתחיל בחודש יולי למרות שיש הערכות כי גרף זה יבוטל מאחר וקיימות הערכות רפואיות שיתפרץ בישראל גל נוסף של נגיף הקורונה בעוד כחודשיים. בנוסף לכך, מנהלים אגף המבצעים ואגף התכנון תכניות שלמות להתמודדות והכלה של נגיף הקורונה גם בשנת 2021, למקרה שהאירוע יתנהל בגלים שונים של הדבקה ובוחנים בימים אלו את ההשפעות העתידיות על כשירות צה"ל והפעילות המבצעית והפעילות שבשגרה.

יחד עם זאת, צה"ל עוקב בדריכות אחר מודיעין שזורם מהשטח ושמא ארגוני טרור או מחבלים בודדים ינסו לנצל את המצב לבצע פיגועים. אזור יהודה ושומרון נמצא במוקד בימים אלו, במיוחד על רקע הלחץ שבו נמצא הרחוב הפלסטיני וההנחיות שהכילה הרשות הפלסטינית על ערים וכפרים בשל הקורונה.

Let's block ads! (Why?)



2020-03-21 16:00:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzNDc5NDXSAQA?oc=5
CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzNDc5NDXSAQA

Bagikan Berita Ini

0 Response to "חייל לצד כל שוטר ואלף כלי רכב להעברת חולים: תכנית צה"ל ליום שבו יוטל סגר כללי - וואלה!"

Post a Comment

Powered by Blogger.