Search

פרשת יועצי רה"מ: התיק יחזור לביהמ"ש - ישראל היום

פרשת יועצי רה"מ: התיק יחזור לביהמ"ש - ישראל היום

בית המשפט העליון קיבל היום (רביעי) באופן חלקי את בקשת רשות הערעור של יועצי ראש הממשלה, עופר גולן ויונתן אוריך, על פסיקת בית משפט השלום לאפשר חיפוש בטלפונים הניידים שלהם בפרשת הטרדת עד המדינה, שלמה פילבר.

השופט יוסף אלרון קבע כי התיק יוחזר לבית משפט השלום בתל אביב-יפו, שיצטרך לבחון אם צווי החיפוש התבסס על מידע שהושג מחיפוש שבוצע שלא כדין במכשירי הטלפון הניידים של הארבעה בזמן חקירתם. השופט הוסיף כי אם יימצא שהמידע שעל בסיסו התבקשו הצווים הושג מחיפוש קודם שבוצע שלא כדין במכשיריהם, אזי צווי החיפוש יבוטלו.

עופר גולן הגיש תלונה במח"ש // צילום ארכיון: משה בן שמחון

כזכור, במהלך חקירתם של הארבעה - יונתן אוריך, עופר גולן, יוסי שלם וישראל איינהורן - בוצעו חיפושים במכשירי הטלפון הניידים שלהם ללא צו שיפוטי כדין. בנוסף, החיפוש התבצע מבלי שהובהר להם כי באפשרותם לסרב לחיפוש במכשירי הטלפון הניידים, והדבר לא ייזקף לחובתם. בשלב מאוחר יותר, הגישה המדינה בקשה למתן צו חיפוש במכשירי הטלפון הניידים של הארבעה.

בתקציר ההחלטה של בית המשפט העליון, נקבע כי במקרים שבהם לבקשה למתן צו חיפוש במכשיר טלפון נייד, קדם חיפוש שבוצע שלא כדין. כלומר, יש לבחון בשלב ראשון האם הצו המבוקש מבוסס על מידע שהושג מחיפוש שבוצע שלא כדין במכשיר. אם התשובה לשאלה זו חיובית, יש להמשיך ולבחון בשלב שני, האם קיימים שיקולים מיוחדים המצדיקים את מתן צו החיפוש, חרף הפגיעה החמורה בפרטיותו של הנחקר.

עוד בנושא:

השופט אלרון קיבל את עמדת יועצי ראש הממשלה שטענו כי הזיקה בין המידע שהושג בחיפוש המוקדם במכשיריהם, לבין ראיות לכאורה לנחיצות הצווים טרם הובהרה דיה – ועל כן אין מנוס מהחזרת התיק לבית משפט השלום, וזאת כדי שיקבע ממצאים בשאלה זו.

השופט אף הדגיש כי חיפוש במכשיר הטלפון הנייד של נחקר שלא כדין, מהווה פגיעה חמורה בזכותו לפרטיות, תוך הפרה בוטה של הדין, וכי אל לחוקרי המשטרה להניח כי כל פעולותיהם יזכו להכשר מצד בתי המשפט.

יוסף אלרון, שופט בית המשפט העליון // צילום: מישל דוט קום

לדברי השופט אלרון, על רשויות החקירה להקפיד היטב על הוראות החוק ונהלי החקירה, ולהוות דוגמה לכל אזרח להתנהגות נאותה. משכך, אין להשלים עם כך שדווקא רשויות החקירה פועלות בניגוד לדין, וזאת במסגרת מאמציהן למיגור הפשיעה. כמו כן, על בתי המשפט מוטלת החובה לדקדק בזכויותיהם של נחקרים ולהבטיח כי בקשות המונחות בפניהם, אשר עלולות לפגוע בזכויותיהם של נחקרים מעבר לנדרש, אינן נענות כלאחר יד.

על רקע חומרת הפגיעה בפרטיותם של ארבעת המבקשים, עמד השופט אלרון על כך שהמדינה תבחן לעומק את הנסיבות שהביאו לפגיעה בזכויותיהם, תפיק את לקחיה ותמצה את הדין עם האחראים לכך.

זמן קצר לאחר פרסום החלטת בית המשפט העליון, יונתן אוריך, יועצו של ראש הממשלה בירך על ההחלטה ברשת הטוויטר: "יש שופטים בירושלים. ברוך השם. הפסיקה של השופט אלרון מהבוקר תשים סוף לחיפושים הבלתי חוקיים שמבצעת המשטרה. שינוי דרמטי בזכויות נחקרים במדינת ישראל. תודה לעורכי הדין שלי נועה מילשטיין ועמית חדד שהביאו הישג ענק ויתחילו להיערך כעת לדיון בבית משפט השלום. האמת והצדק ניצחו!".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, הגיב: "אני מברך את בית המשפט העליון שאמר היום את דברו בצורה ברורה, חדה ושאינה משתמעת לשני פנים. לשכת עורכי הדין ואני כמי שעומד בראשה, לא נעמוד מנגד כשזכויותיהם של נחקרים נפגעות, תוך הפרה בוטה של החוק ונמשיך לפעול בכל מקום בו ייפגעו זכויות בסיסיות של אזרחים, וזאת מכוח חובתה של הלשכה לשמירה על זכויות אדם.

"ההחלטה היום היא בעלת חשיבות משמעותית לכל אזרח במדינת ישראל והלשכה תמשיך להוביל מאבק זה ותצטרף גם בעתיד להליכים משפטיים בעלי עניין ציבורי. אני מודה ליו"ר הפורום הפלילי, עו"ד עדי כרמלי ולראש ועדת הצטרפות לידיד בית משפט מטעם לשכת עורכי הדין, עו"ד ערן גולן, על ייצוג מקצועי ומכובד של הלשכה בבית המשפט".

Let's block ads! (Why?)



2019-12-25 08:48:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzE4NTg50gEA?oc=5
52781738638470

Bagikan Berita Ini

0 Response to "פרשת יועצי רה"מ: התיק יחזור לביהמ"ש - ישראל היום"

Post a Comment

Powered by Blogger.