Search

המסר לאיראן היה ברור, ועתה הדילמה של האייתוללות היא עד כמה אפשר למתוח את החבל - ישראל היום

המסר לאיראן היה ברור, ועתה הדילמה של האייתוללות היא עד כמה אפשר למתוח את החבל - ישראל היום

השיגור בשמי גוש דן גרר אחריו חרושת שמועות -  שבקרב האיראנים הייתה תזזיתית במיוחד. יש הטוענים אף שה"מיצג" ביום חמישי האחרון נתן לאיראנים תירוץ לא רע להסיט את הלחץ הפנימי אצלם כלפי ישראל. אז לאן מכוון השיגור הזה של "יריחו" כמו שהשמועות מכנות אותו?

השמועה על הימצאות טילים מסוג "יריחו" בידי ישראל לא התחילה בסוף השבוע האחרון – שנים רבות רצה שמועה שבידי ישראל טילי קרקע-קרקע המסוגלים להגיע לטווחים רחוקים. השמועה הזו, בהתחבר למתח המתעצם מול איראן, ונוכח השובל שהפציע בשמי גוש דן בימים האחרונים עשויים להיות מסר ברור, והוא באשר למגמת הפעולה האפשרית של ישראל בהקשרים בליסטיים.

בסוף שנות ה-80, ובייחוד לאחר מלחמת המפרץ הראשונה - בה שוגרו טילי סקאד מכיוון עיראק לישראל, הובן שהמלחמות הבאות יהיו "מלחמות טילים". הראשונים להבין זאת היו הסורים בהנהגת חאפז אל אסד, שהעצים בסיוע הרוסים את ארסנל הטילים שלו. ההבנה של אסד (האב) שלסוריה אין שום יכולת להתמודד עם חיל האוויר הישראלי, תובנה שמוכחת כמעט כל שבוע, הביאה אותו למסקנה שדרך זרוע טילים הוא יכול לקזז את העליונות האווירית של ישראל.

ניסוי בטיל ששוגר מבסיס במרכז הארץ

הלקח האיראני מהמלחמה נגד עיראק

התובנה הזו התפשטה גם לעיראק ואיראן, שגם הן נלחמו ביניהן מלחמה עקובה מדם, הרבה באמצעות טילי קרקע-קרקע. המלחמה ההיא הוכרעה בזכות טילים במידה רבה, ולא מעט בזכות אירוע שהוגדר אז "מלחמת הערים". האיראנים לא שכחו זאת.

מאז איראן שוקדת, מעצימה ומפתחת את הזרוע הבליסטית שלה, למעשה זו זרוע מרכזית מאוד בדרך שבה הם מנסים להרתיע את ישראל, אך לא רק. ועם זאת, הם לא שכחו את הנזק העצום של טילי קרקע-קרקע ששוגרו אליהם מצד עיראק.

היום, כאשר הרחובות באיראן תוססים ומבעבעים, מבינים האיראנים שהם בבעיה. הלחץ המתעצם מצד המערב, קריסת הסכם הגרעין והכלכלה הקורסת מהווים אתגר משמעותי בעייני האייתולות. ההיקרעות על קרני הדילמה, היכן לרכז את היכולות והמשאבים שלהם, גורמת לאיראנים קשיים בלתי מבוטלים. כעת נסו להבין מה עובר במוחם כשהם מבינים שייתכן וישראל העצימה את היכולת הבליסטית שלה.

האיום הזה כלפי האיראנים הרבה יותר מהותי כשאנו מבינים שאין ברשותם שום הגנה כנגד טילים, ובמידה ומדובר בטילים מדוייקים – הנזק עשוי להיות הרסני, בייחוד למשטר שם. 

הזרוע הארוכה של ישראל הוא לא רק מטאפורה

אם מדובר בטיל ישראלי מתקדם או אם לא – בעייני האיראנים מדובר באיום. הם רואים זאת, מבינים זאת, וגם מגיבים. אך מעבר לכל זאת, הם יודעים שהסלמה נרחבת בוודאות רבה תביא את האש לתוך טהרן. וכעת, כאשר האמריקאים מתגברים כוחות בסביבתם, הדילמה האיראנית הולכת ומתחדדת– מהו גבול ההסלמה, וכמה הם יכולים למתוח את ה"חבל".

הסיטואציה הזו מעצימה את העליונות של ישראל בכל שכבות ההגנה שלנו אל מול איומים בליסטיים, בשעה שלאויבינו אין שום יכולת מהסוג הזה. ניתן לומר שהעליונות הישראלית בהקשר הבליסטי היא דרמטית, והיא מצדיקה את כל ההשקעה העצומה בבניית יכולות ה"חץ" ומקביליו ב-30 השנים האחרונות.

מקום המדינה היה ברור למדינאים בישראל כי הכרעת האויב אינה נתונה רק לשדה הקרב, אלא גם ליכולת שלנו להתעצם ביכולות בכל עשור פי כמה וכמה ביחס לאויבינו. באשר ליכולות הבליסטיות, הן ההגנתיות וייתכן שגם התקפיות, מערכת הביטחון בישראל חושבת קדימה, ממציאה ומנביטה יכולות מהסוג הזה. ניתן רק לדמיין שהמושג "הזרוע הארוכה של ישראל" הוא לא רק מטאפורה, וה"זרוע הזו" היא בהחלט איום מרתיע כלפי כל מי שרלוונטי.

הכותב הינו מפקד חטיבת שריון לשעבר, כיום חוקר צבא וחברה, מחבר הספרים "האדם שבטנק", ו-"פרישה - מעבר הכרחי".

Let's block ads! (Why?)



2019-12-08 11:05:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzEzNzg10gEA?oc=5
CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNzEzNzg10gEA

Bagikan Berita Ini

0 Response to "המסר לאיראן היה ברור, ועתה הדילמה של האייתוללות היא עד כמה אפשר למתוח את החבל - ישראל היום"

Post a Comment

Powered by Blogger.